Fase 3 - Chaos

 

 

Er zijn ideeën, maar ze gaan nog alle kanten uit. Er is actie, maar het is nog onduidelijk hoe het nu verder gaat. Deze fase gaat vaak gepaard met gevoelens van onzekerheid (soms zelfs wanhoop) en irritatie (soms zelfs woede). Hoewel er boven in de organisatie hard gewerkt wordt aan de verandering, worden mensen op de werkvloer ongeduldig; zij raken het overzicht kwijt en hebben behoefte aan structuur.

 

 

Do's en dont's in deze fase

  • Probeer niet alle ‘gedoe’ te voorkomen; gedoe komt er tóch en voor een geslaagde verandering is het juist nodig dat dit op tafel komt. Maak weerstand en zorgen bespreekbaar, vermijd oordelen. (bron: Swieringa & Jansen – ‘Gedoe komt er toch’)
  • Bied hulp aan bij het verkrijgen van overzicht. Alles wat structuur aanbrengt kan mensen die chaos ervaren helpen: procesbegeleiding, prioriteitstelling, plannen van aanpak.
  • Organiseer individuele stresscoaching of een training Planmatig Werken. Wijs medewerkers op de gratis online cursus stressmanagement via De Stressmanager.
  • Bespreek de valkuilen van deze fase: emoties als onzekerheid, irritatie, ongeduld, verlies van overzicht.